<<<mars 2024><<
mars 2024
Elevene som læremestre

Ja, det har de virkelig vært. Vi voksne hadde en kort innføring i Minecraft på personalmøtet på mandag. Planen er at vi skal bruke det noe i undervisning, og elevene har fått installert Minecraft education på pc-ene sine. Denne uka har vi lekt oss litt, og elevene har vært læremestre. De ler jo litt forsiktig, og noen ganger ikke så forsiktig, når jeg (Ida) ikke skjønner hvorfor jeg knuser og ødelegger når jeg egentlig skal bygge. Elevene har vært veldig tålmodige med meg, og jeg har lært mye allerede.

På onsdag hadde vi besøk av tre kamerater av Jarl Morten fra Liberia og Norge: Mr Zinnah, Mr Professor (Øystein) og Mr Ambrose. De hadde en sang- og fortellerstund med hele skolen. Det var dans, sang og en kort innføring i hvordan man flyr et helikopter. Ambrose er helikopter-pilot og jobber for FN. Det var en fin samling.

Det har vært mye bra jobbing denne uka også. Det er gøy å se gleden når elevene plutselig opplever å få til noe de ikke har klart før. Elevene står på, og det er en stor gulrot å kunne spille Minecraft når de er ferdige med planen.

I mat og helse laget elevene finnbiff og vettekrem. Dette var for å markere samenes nasjonaldag som var på mandag.

Da skøytedagen blei utsatt, var vi så heldige at Andrea inviterte hele gjengen hjem til seg. Vi hadde en kjempekoselig avslutning på uka med brettspill, lykkehjul, nerf, trommespill, deilig lunsj og dessert. Elevene var høflige og oppførte seg veldig fint. Det er så koselig når de uoppfordret sier at maten var god, at det var koselig å være på besøk, og at de har lyst til å gjøre dette hver fredag.

Neste uke fortsetter vi med planen fra denne uka. Det blir ny dagsplan etter hvert. På tirsdag kommer Camilla Ørum og skal ha et akvarellkurs med elevene. Det gleder vi oss til. I mat og helse skal elevene bake til karnevalet som er på fredag.

Vi ønsker dere alle en fin helg!

Hilsen oss på Settimo