Lim inn URL til ønsket seksjon i din RSS leser.
Mange legger først merke til montessorimateriellet når de kommer inn på en montessoriskole. Materiellet ble utviklet av Maria Montessori etter flere års arbeid med barn, og det har blitt videreutviklet siden den gang.
Materiellet hjelper barna med å forstå abstrakte fenomener ved hjelp av det konkrete. Det skal gi nøkler til forståelse, klargjøre begreper og sammenhenger, gi hjelp til å analysere vanskeligheter i et fag og stimulere til videre arbeid.
Orden og estetikk er viktig i montessoripedagogikken. Materiellet skal være rent, helt og innbydende. Alt har sin faste plass i hyllene, og tingene er organisert på en tematisk eller logisk måte. Det tjener både til indirekte og direkte formål ved læring. Det er som oftest bare ett eksemplar av hvert materiell i klasserommet, slik at elevene må ta bevisste valg og lære å samarbeide om bruken av det. Mye av materiellet kjøpes inn, mens det aller meste lages av lærerne selv. Materiellet er direkte relatert til mestring av offentlige krav.
Kilde: "Læreplan for montessoriskolen - fag og arbeidsmåter gjennom ti skoleår", Norsk Montessoriforbund