<<<april 2024><<
april 2024
29300102030405
Det snør, det snør…

eller nei, nå regner det visst igjen... Tirsdagen startet med snøkaos og forsinka skolebusser. Noen av elevene kom seg ikke til skolen, og måtte ha hjemmeskole i stedet. Etter masse god jobbing i formiddagsøkta, blei det aking og leking i snøen i ettermiddagsøkta. Viktig å benytte seg av snøen de timene vi har den!

I gymtimen på mandagen var elevene i skogen og hogde juletre til å ha i skolegården. De kom optimistiske tilbake med et veldig høyt tre. For å kunne stå støtt i vind og vær, måtte høyden halveres. Elevene hang lys på treet, og nå er det klart til å tennes på mandag.

Julestemningen sniker seg på, og pepperkakelukta har kommet for å bli. Settimo bakte pepperkakehjerter i Marita-timen på onsdag. Vi trekker ett hjerte hver dag i desember. Det har allerede kommet inn noen gaver til den omvendte julekalenderen. Fint om elevene kan ta det med etter hvert som det er klart.

På onsdagen hadde elevene sløyd sammen med Svein. De designet sine egne skjærefjøler. Svein skar de ut, og nå gjenstår det bare å pusse, pusse og pusse. En god øvelse i tålmodighet.

I mat og helse lagde elevene vårruller og sjokolademousse.

Astrofysiker, Knut Jørgen Røed Ødegård og romfartsformidler og science fiction-forfatter, Anne Mette Sannes kom på besøk til skolen på fredag. De snakket om verdensrommet, planeter, sorte hull, romheis, reiser til andre planeter, vulkaner og mye annet spennende.

Settimo planlegger å lage sin egen julebrus. Det er Jarl Morten som er hjernen bak, og elevene fikk prøvesmake brusen på fredag. De kom med forslag til justering og tilsetting av ulike ingredienser.

Elevene får ny arbeidsplan på mandag. Den skal de jobbe med til og med uke 49. I norsk er temaene da/når, preposisjoner, konjunksjoner, subjunksjoner og interjeksjoner. I tillegg skal elevene høre på podcast. I matematikk er det subtraksjon med desimaltall og hele tall. I tillegg jobber elevene med de fire regneartene hver uke. Det er flere av elevene som ikke har automatisert gangetabellen, så det jobbes flittig for at den skal sitte bedre. I engelsk fortsetter arbeidet med Khan academy og temaet jul. I kulturfag får elevene en presentasjon om Juleevangeliet, og skal også se en liten film om det.

Vi kommer til å ha adventssamling hver morgen i desember med lystenning, sang, trekking av adventskalender og åpne gaver til den omvendte adventskalenderen. Hver morgen blir det servert kakao og gløgg i skolegården.

Vi ønsker dere en fin adventshelg!

Hilsen alle oss på Settimo