<<<april 2024><<
april 2024
29300102030405

Uke 43

Denne uka har elevene fått presentert den siste av de fem fortellingene om livet. Disse fortellingene er viktige i montessoriskolen. Nå fikk de høre fortellingen "Tallenes historie". Elevene har jobbet med romertall som er knyttet til dette emne.

I matematikk jobber elevene med målenheter, multiplisering med flersifrede tall og desimaltall.

I norsk jobber elevene med å skrive en artikkel, skrive sammendrag av tekst og retteprogram.

I engelsk har vi jobbet med boka "Bridge to Terabithia" som elevene leser i hver morgen. Vi har også hatt samtale, refleksjon og spørsmål knyttet til denne boka.

I samfunnsfag og historie jobber vi med middelalderen, og vi jobber også med FN, menneskerettigheter og demokrati.

Mat og helse-faget har også hatt FN-tema denne uken. Vi har laget mat som det spises mye av i andre deler av verden. Her har vi også lært om ulike kornsorter, og hvordan vi kan bidra til å forvalte matressursene i verden bedre.

Det nærmer seg snart "Halloween" som er en tradisjon som har fått innpass i Norge de siste tiårene, til noens glede og andres ergrelse. Elevene skal finne ut hvor denne skikken og feiringen egentlig stammer fra.

I kunst og håndverk har elevene fått lov til å lage skumle tegninger ved bruk av olje - pastellfarger. Torsdag plukket vi gresskar som vi skal lage lykter av neste uke. Vi skal bruke innmaten til matlaging.

Denne uken har alle elever og foreldre vært på utviklingssamtaler. Det har vært fint å treffe dere alle sammen.

Vi jobber en del med håndtering av mobiltelefoner. Regelen er at disse ikke skal brukes utenom spesielle avtaler. Dette er i hovedsak pga. sikkerheten til elever og ansatte, og for å sikre at ingen blir tatt bilde av eller filmet på skolen. Den skal heller ikke få lov til å forstyrre undervisningen. Dersom elevene har mobiltelefon på skolen, må denne legges i hylla eller sekken til skoledagen er over. Dersom regelen ikke blir overholdt, blir mobilen inndratt.

Vi på Settimo vil ønske store og små en fin høsthelg!